maanantai 13. huhtikuuta 2009

Etätehtävä 2 / Virtuaalitodellisuus / Second Life



Tutustu tarkemmin johonkin virtuaalimaailmapalveluun - havainnoi kyseisen virtuaalimaailman toimintatapoja, käyttökieltä jne. Pohdi myös seuraavia kysymyksiä:

  • Mikä merkitys profiileilla ja niiden tarjoamilla erilaisia rooleilla on virtuaalimaailmassa?
  • Mitä uhkia ja vaaroja virtuaalimaailmassa toimiminen voi sisältää?
  • Mitä positiivisia asioita virtuaalimaailmat sisältävät?
  • Miten virtuaalimaailman toimintoja tai käyttökulttuuria voitaisiin muokata "paremmaksi"?

Second Life

”Neljällä viidestä aktiivisesta Internetin käyttäjästä
on ’toinen elämä’ jossain virtuaalisessa maailmassa vuonna 2011.”

Gartner Research

SL - lyhyt oppimäärä

SL:n toimintatavat
SL:ssä kuten monissa muissakin virtuaalitodellisuudessa toimitaan avattarina eli virtuaalihahmoina, joita voi lähes vapaasti muokata haluamakseen. Perushahmon luominen on yksinkertaista ja ilmaista. Omaa hahmoaan voi lähes rajattomasti muokata ja "antaa" sille erilaisia ominaisuuksia, mutta tämä vaatii sitten rahalista panostusta.

SL:ssä toimitaan
Linden Dollareilla (vaihtokurssi ma 13.4. 312,68 eli suomeksi 1000 L$ maksaa n. 3,2 euroa).

Hyvä perusmuistisääntö on, että sinua kohdellaan myös SL:ssä niinkuin sinä itse kohtelet muita. Kuten oikeassa elämässäkin. "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan". Kohteliaalla käytöksellä pääset varmasti eteenpäin, jos kieli tuottaisikin vaikeuksia.

Käyttökieli
Alkuun kai on todettava se, jotta SL on v a l t a v a CHAT-olohuone. Käyttökielenä on useinmiten englanti, tosin riippuen täysin paikoista, joissa liikut voit myös kommunikoida omalla kielelläsi.

Itse en ole chattailua paljonkaan harrastanut ennen tätä, joten sisään pääseminen oli, sanotaanko näin, hieman työlästä. Se, että käyttäjäsukupolvi edustaa valtaosaltaan meikäläistä nuorempaa ikäryhmää, ei helpottanut asiaa. Kun tähän vielä lisää sen, että kommunikointikielenä on englanti, se teki aloituksesta entistä "haasteellisempaa" ........ :=)

Nettislangi on oma kielensä, johon tarvitset muutaman apuvälineen. Kieli vilisee erilaisia lyhenteitä, joiden omaksumiseen menee tovi. Joitakin lainatakseni ....
  • ASAP - as soon as possible, mahdollisimman nopeasti. Hyvin vakiintunut ilmaisu, jota monet eivät enää edes miellä lyhenteeksi
  • BAK - back at keyboard, takaisin tietokoneella
  • BRB - be right back, palaan pian
  • copypaste/c&p - kopioi-liitä-toiminto, jolla voi kopioda tekstiä asiakirjasta toiseen
  • CU/CYA - see ya, nähdään
  • FAQ - tulee englannin kielen sanoista Frequently Asked Questions, usein kysytyt kysymykset
  • IDK - I don't know, en tiedä
  • LOL - laughing out loud tai "lots of laugh", nauraa ääneen ja paljon naurua
  • OMG - oh my God
  • spam - roskapostia, saman sanan/lauseen toistamista IRC-kanavalla
  • WB - welcome back, tervetuloa takaisin
  • YW - you're welcome, ei kestä
Lisäopiskeluun tarvitaan joitain apuvälineitä
Nuorison nettislangi ei välttämättä edusta käsitystäni sivistyneestä keskustelusta. Alatyylin ilmaisut kuuluvat enemmän tai vähemmän asiaan. Sen takia en ole itse niinkään innostunut esimerkiksi IRC:stä, ii2:sta tai habosta, jotka ovat nuorten suosimia keskustelukanavia. SL on tarkoitettu täysi-ikäisille, joka näkyy myös ilahduttavasti kielenkäytössä ja toimintatavoissa.

Mikä merkitys profiileilla ja niiden tarjoamilla erilaisia rooleilla on virtuaalimaailmassa?
SL:ssä voit luoda itsellesi haluamasi profiilin. Profiilisi voi muistuttaa sinua in RL tai se voi olla jotain avan muuta. Ihmisillä voi olla erilaisia tarkoitusperiä valitessaan itselleen avatarta ja sen ominaisuuksia.

Opetukselliselta kannalta katsottuna voi olla hyvä, jos joskus voi täysin anonyymisti osallistua keskusteluun. Otetaan esimerkiksi ryhmäkeskustelu aiheesta koulukiusaaminen tai rasismi. Monelle luokka- tai lähiopetustilanteessa voi olla vaikeuksia tuoda mielipiteitään esille. Ihminen voi olla sosiaalisesti hyvinkin rajoittunut eikä hänen kenties ryhmän lopputuotoksen kannalta erinomaisen tärkeät mielipiteet jäävät kokonaan varjoon. Tähän SL saattaisi olla toimiva työkalu.

Mitä uhkia ja vaaroja virtuaalimaailmassa toimiminen voi sisältää?
Kuten arvata saattaa, SecondLife tarjoaa kaikkea sitä, mitä RL - myös seksiä, huumeita, väkivaltaa yms. .... Kohtaamasi avatar voi olla kuka tahansa ja hänellä voi olla mitä aikeita tahansa voi kuvitellakaan. Vaikka SL onkin vain virtuaaliympäristö, silti siinä suoritetuilla toimenpiteillä on myös käytännöllisiä vaikutuksia. Second Lifessa toteutettu uskottomuus on johtanut jopa avioeroihin ...
Virtuaalimaailma voi myös "koukuttaa". Asia on hyvä tiedostaa itselleen. Itse olen huomannut yllätyksekseni itsessäni tiettyjä riippuvuuden piirteitä?! Nettikontaktit vaativat ylläpitoa siinä kuin RL sosiaaliset suhteetkin - toisaalta sinun on itse määriteltävä se aika, jonka virtuaalimaailma voi sinun reaalimaailmaltasi ottaa / saada. Itse olen pyrkinyt luomaan tasapainoa työn sekä vapaa-ajan suhteen ja olen siinä mielestäni suhteellisen hyvin onnistunutkin.

Mitä positiivisia asioita virtuaalimaailmat sisältävät?
Täysin uusi innovaatio myös opiskelulle. Rajattomia mahdollisuuksia vastata tulevaisuuden haasteisiin. Myös Isoverstas on luonut oman "saarensa".

"Ihminen ei ole terve, jos hän ei leiki"
Loputon suomalainen kansanviisaus ...

Kautta aikojen on todettu, että ihminen oppii parhaiten silloin kun ei koe opiskelevansa vaan uuden hahmottaminen tapahtuu jonkin luonnollisen toiminnan varjolla tai sen kautta. Leikki on lapsen työtä. Ihminen - varsinkin mies - ei koskaan aikuistu, vaan leikkii koko elämänsä ajan.

Olen ollut itse aktiivikäyttäjänä parisen kuukautta. Hauskinta on ollut huomata, jotta sen kautta on saanut verkostoiduttua usean "avattaren" kanssa ja vauhdettua kuulumisia eri puolille maailmaa. Nettiroolipelaamisesta en ole ollut aiemmin innostunut ennenkuin asia on konkretisoitunut SL:n kautta.

Hupikäytön lisäksi olen ajatellut vihdoinkin lähteä harjoittamaan kauan kadoksissa ollutta englanninkielentaitoani SL:ään. Tämä on totinen tosi :)

Miten virtuaalimaailman toimintoja tai käyttökulttuuria voitaisiin muokata "paremmaksi"?
Tietokoneistumisen myötä asiat kehittyvät hurjaa vauhtia ilman että kenelläkään tuntuu olevan selkeää käsitystä muutoksen hyödyistä taikka haitoista. Asiassa ollaan liikkeellä valitettavasti "perse edellä puuhun" - taktiikalla. Erinomaisen tärkeää olisi samalla avoimesti keskustella tietoyhteiskunnan rakenteesta ja roolista, jonka se väistämättä ottaa varsinkin uusiin ja nuoriin käyttäjiin. Kaikki muutos ei välttämättä ole aina hyväksi.

Elämme sellaista välivaihetta, jossa kellään ei tunnu olevan käsitystä, mitä tällä kaikella valtavalla ja nopealla tietokoneistumisella loppujenlopuksi haluamme. Millä rakentaa niin aikuisista ja myös nuorista entistä vastuullisempia ja kantaaottavampia ihmisiä? Aikuisten tehtävänä on luoda turvalliset rajat kasvamiselle. Väliin tuntuu, jotta nuo rajat ovat täydelliseti hukassa. Monet vanhemmat ovat täysin ulkona siitä, mitä heidän jälkikasvunsa netissä puuhaavat. Asia ei voilla näin!

Toisaalta monelta vanhemmalta puuttuu tietotaito käsitellä ja hallita verkoissa olevaa materiaalia. Asia korjaantunee vuosien mittaan, kun nykyinen nettisukupolvi varttuu aikuisiksi, mutta yksi sukupolvi jää tässäkin väliinputoajiksi.


Linkkejä
Second Life / Wikipedia


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti