torstai 23. huhtikuuta 2009

Etätehtävä 3 / Mitä jäi käteen?

Millainen tieto- ja viestintätekniikan käyttäjä sinä olet?

Täytynee kait sitten myöntää, jotta erittäin aktiivinen. Työskentelen tietokoneella päivittäin .... keskimäärin useita tunteja, jos työkäytön ottaa mukaan. Tosin on päiviä jolloin ei kone käy mielessänikään.

Lähes kaikki tuntimateriaali tulee koostettua tietokoneella osittain siksi, jotta aineisto on helposti päivitettävissä ja muokattavissa tarpeiden mukaan. Tiedon etsintä ja havainnollistaminen on tehty nykyään helpoksi ja "nopeaksi" tietoteknisten apuvälineiden avulla. Tosin oma laptoppini luokassani ei enäää "kestä" kyydissäni vaan olisi pikaisen päivityksen tarpeessa. Koulullemme saadaan puolenkymmenen kannettavan päivitys vielä nyt keväällä. Saa nähdä osuuko tämä kohdalle. Ilomielin käyttäsin omaa kannettavaa konettani myös työmaalla, mutta Kuopion kaupungin politiikka muuttui pari vuotta sittenn sellaiseksi, ettei se ole enää sallittua. "Epävirallisesti" olen demonnut omalla koneella joitain asioita, mutta tästä ei sitten huudella .....:)

Emäntäni väittää minun olevan addiktoitunut ... Facebookissa levisi seuraava juttu
http://www.iltalehti.fi/perhe/200904189335948_pr.shtml


Löytyikö koulutuksen aikana esitellyistä sosiaalisen median välineistä sinua hyödyttäviä ratkaisuja tai toimintatapoja työsi tai opiskelusi tueksi?

Olen avoin kaikelle uudelle, joka liittyy pedagogiseen ajatteluun ja kehittämiseen. Olen nykyään armollinen itselleni ja annan itselleni myös luvan epäonnistua myös opstustyössä. uskallan ottaa riskejä silläkin uhalla, jotta kokeiluni eponnistuvat. Suosittelen kaikille lämpimästi!

Kaikki tieto kiinnostaa. Se miten tiedot siirtyvät käytänteisiin on aina oma lukunsa. Tärkein havaintoni on ollut kartoittaa sosiaalisen media mahdollisuuksia.

Tärkeintä on mielestäni ymmärtää, millaisessa maailmassa me nyt ja tulevaisuudessa elämme ja mitä se meiltä opettajilta vaatii nyt sekä jatkossa.
  • Did you know 2.0 . Videossa katsaus siihen, minne maailma menossa - mitä opettajien ja koululaitosten tulisi ymmärtää.
    • Ville Venäläinen : "Videosta on helppo johtaa myös se ahdistus mitä moni opettaja ja opiskelija kokee nykyisessä koulussa
    • Anne Rongas: "Tulevaisuuteen katsominen vaatii kykyä ymmärtää ne vanhat rakenteet, joista ei ole enää mitään turvaa ja etenkin ne, jotka ovat muuttuneet kehityksen esteiksi. Suurimmat niistä korvien välissä."


    Mikä sosiaalisen median välineiden käytössä tuntui helpolta? Vai ahdistaako? Väsyttääkö?
    Peruskäyttöliittymä kaikissa on samantyylinen, niihin pääsee helposti "käsiksi" - tämä tarkoittaa sitä, jotta oppilaamme pääsevät niihin V I E L Ä H E L P O M M I N käsiksi ....

    No, eipä ahista, ei. Enemmän ahistaa ihmisten k o n s e r v a t i i v i s e t asenteet - jos ei heti olla sovelluksen pro-käyttäjiä tai ei sillä sekunnilla keksitä sovellukselle välitöntä opetuskäyttöä, niin aletaan huokailemaan .... ei sellainen kanna pitemmän päälle mihinkään.

    Työmaalla sen huomaa siitä, jotta ihmisten perustietämys tietotekniikan hyötykäytöstä tuntuu olevan aivan olematonta, luit oikein - vuodelta miekka ja kilpi. Tyyliin, jos osaat käyttää tai käytät opetuksessasi vaikkapa pedanettiä, niin "oooooo", Moodlen käyttäjänä olet jo guru, saatikka jos sattuisit käyttämään vaikkapa sosiaalisia kirjanmerkkejä. Ei helevetti,.... alkaa vaikuttamaan siltä, että minua alkaakin ahistamaan .... I apologize ... Tästä tuli kuin tulikin avautumisblogi...

    Ei ketään näiden medioiden käyttöön voi pakottaa. Olen itsekin luonteeltani varsinainen perusbiologi, joka todella tykkää rämpiä oppilaiden kanssa maastossa ja preparoida sydämiä, ei tästä mihinkään pääse. Mutta tietotekniset mahdollisuudet tuovat opetukseen uutta ulottuvuutta sekä mahdollisuuksia. Mitä nopeammin tämän ymmärtää, sitä helpompaa sinulla tulee olemaan!

    Mutta niikuin SOMETUN aktiivijäsen Ville Venäläinen toteaa: "Maailma on muuttunut ja muuttuu lisää kovaa vauhtia, mutta meidän toimintatavat taitavat olla vielä pitkälti niitä vanhoja tuttuja, teollisen maailman metkuihin sopivia."


    Miten hallitset tieto- ja mediatulvaa? Kuinka opiskelet uutta?


    1) Olen koonut esim. Google Readeriin sellaista RSS-feediä, jonka luulen kiinnostavani itseäni niin arjessa kuin työssäni (uutiset, blogit, kirjanmerkit, facebookit, email) . Kaikkia saat konrolloitua jotenkin yhden kanavan kautta

    2) Koetan myös verkostoitua samanhenkisten ihmisten kanssa. Olen myös oppinut vanhemmiten sen, että omaa tietämystää ei kannata pantata, vaan jakaa sitä edelleen.

    3) Koetan pysyä muutoksessa mukana hakeutumalla kursseille, jos vaan työnantaja päästää.

    4) Ja viimeiseksi mielestäni tärkein - säästän päätäni tietoisesti usein ja en yritäkään silloin seurata mitään - se helepottaa. Koetan löytää tasapainon työn ja siviilielämän välillä. Välillä katoan korpeen, jossa ainut verkko on tarkoitettu kaloille.

    Näillä mennään .......






    1 kommentti:

    1. Hei!

      Juu, kyllähän se tahtoo olla sillä tavalla, että näissä teknologiaan liittyvissä hommissa pitää olla itselleen armollinen - systeemit kehittyvät hurjaa vauhtia ja heikompiluontoista vauhti saattaa jo hirvittää.

      Konservatiivisiin asenteisiin tai suoranaiseen vastustukseenkin työpaikoilla (tai miksei ihan ystävienkin kesken) törmää aika ajoin. Mutta tämä kai on ihan ihmisluonteen mukaista - jotenkin on semmoinen käsitys että kyllä se liitutaulu ja liitukin oli sellainen tajuntaa laajentava keksintö aikoinaan...

      Tärkeintä kai olisi, että olisi tai säilyttäisi uteliaisuutensa ja rohkeutensa kokeilla uutta. Kukaan ei ole seppä syntyessään eikä kaikkea todella tarvise osata heti kättelyssä, kuten hyvin sanoitkin.

      VastaaPoista